Postado em 02/02/2016
Resumo
A gestão cultural, nova atividade profissional na área de gestão, pode ser entendida como um tipo de administração voltada à área da cultura. No entanto, há importantes especificidades relacionadas ao seu objeto de trabalho – que são os “bens culturais” –, ou seja, bens não materiais, com valores simbólicos e ligados às emoções e experiências, próprio da arte. Isso concede à Gestão Cultural características diferenciadas na gestão dos públicos envolvidos, na mediação cultural (o gestor como educador) e na curadoria crítica. Portanto, os bens simbólicos exigem tratamento diferenciado em sua gestão e o desafio destes gestores é articular as exigências do mercado com as singularidades da gestão das artes e dos bens culturais. O presente trabalho se propõe a discutir essas questões, com o objetivo de contribuir para a análise da formação do gestor cultural.
Palavras-chave: Gestão; Gestão Cultural; Gestor Cultural.
Abstract
Cultural management, a new professional activity in management (or administration), can be understood as a kind of administration related to the cultural area. However, there are important specificities connected with its object of work - cultural heritage - non-material art with symbolic value, related to emotion and experience, typical of art, which gives it differentiated characteristics in the aspects of the area, namely the management of the public involved, the cultural mediation (manager as educator) and the critical curatorship. Therefore, symbolic heritage demands a differentiated treatment in its management and the challenge of these managers is to articulate the specificities of this market with the singularities of the arts and cultural heritage. The present work aims at discussing these questions in order to contribute to the analysis of the cultural curator training.
Keywords: Management; Cultural Management; Cultural Manager.
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